Risico's uitvoeringsprojecten
De strategische, financiële risico’s hebben invloed op de weerstandscapaciteit. Daarnaast worden risico’s afgedekt ook met risicoreserveringen binnen de opdrachtbudgetten van uitvoeringsprojecten. Dit geldt vooral bij de aanleg- of verbeteringsprojecten en bij de instandhoudingsprojecten binnen het Programma Zuid-Hollandse Infrastructuur (PZI).
In de afgelopen jaren waren de aangehouden risicoreserves binnen de projectbudgetten en binnen het PZI voldoende om tegenvallers door bijzondere incidenten op te vangen.
De totale risicoreservering binnen de projecten voor aanleg en verbetering is op dit moment (januari 2025) ongeveer € 112 miljoen (15% van projectuitgaven). Voor instandhoudingsprojecten is dit ongeveer € 42 miljoen (8% van projectuitgaven). Op verzoek van Provinciale Staten staan er twee bijzondere risicoreserveringen op programmaniveau in het PZI. Het gaat om € 39,5 miljoen voor de Rijnlandroute en € 42,8 miljoen voor het hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) Zuid-Holland Noord (zie ook: PZI 2024-2039).
Opgetreden risico’s (incidenten) 2024
Beheer en Onderhoud: in 2024 waren er 6 grote incidenten. Dit waren de aanvaringen van de Coenecoopbrug (2x), Hefbrug Boskoop, Amaliabrug, Julianasluis en de Corbulotunnel. Vooralsnog worden de schades volledig verhaald bij de verzekering van de veroorzakers en is er geen dekking nodig uit de algemene reserve.
Aanleg en verbetering: in 2024 waren er geen bijzondere incidenten.