De verschillen in de realisatie in ambitie 2 hebben betrekking op ‘projecten aanleg en verbetering’ en ‘projecten beheer en onderhoud’. Die worden per onderdeel in het vervolg van dit hoofdstuk toegelicht.
Projecten aanleg en verbetering
De afwijkingen ten opzichte van de ramingen zijn als volgt over de paragrafen verdeeld:
(bedragen x € 1 mln) | Uitgaven (U) | Inkomsten (I = bijdragen derden) |
---|
Wegen | 66,1 (v) | 20,9 (n) |
---|
OV | 22,2 (v) | 4,7 (n) |
---|
Verkeersveiligheid | 15,2 (v) | 4,0 (n) |
---|
Vaarwegen | 0,2 (n) | 0 |
---|
Fietspaden | 5,5 (v) | 0 |
---|
Totaal aanleg en verbetering | 108,8 (v) | 29,6 (n) |
---|
Beheer en onderhoud | 3,0 (n) | 0,8 (v) |
---|
Totaal Ambitie 2 | 105,8 (v) | 28,8 (v) |
---|
De belangrijkste projecten: (bedragen x € 1 miljoen) |
Wegen |
Wel geactiveerd, afwijking t.o.v. raming: |
Rijnlandroute N434 | U | 44,6 (v) | Het project is opgeleverd maar de financiële afronding loopt nog door. Daardoor konden in 2024 nog niet alle resterende uitgaven worden geactiveerd. |
---|
I | 14,8 (n) |
---|
Rijnlandroute Tjalmaweg | U | 10,9 (v) | Het project is opgeleverd maar de financiële afronding loopt nog door. Daardoor konden in 2024 nog niet alle resterende uitgaven worden geactiveerd. |
---|
I | 1,4 (v) |
---|
Niet geactiveerd: |
N59 Energy Highway | U | 10,8 (v) | Gedurende het jaar is duidelijk geworden dat dit als een bijdrage aan het Rijk wordt geclassificeerd en niet geactiveerd mag worden conform het Besluit Begroten en Verantwoorden. De uitgaven en inkomsten zijn in 2024 in de exploitatie genomen. |
---|
I | 6,6 (n) |
---|
Nazorg investeringsprojecten mobiliteit | I | 0,7 (n) | Nagekomen inkomsten en uitgaven voor geactiveerde projecten worden jaarlijks geactiveerd. De voor- en nadelen worden binnen het PZI opgevangen. |
---|
Openbaar vervoer |
Niet geactiveerd: |
Verlenging Hoekse lijn | U | 15,1 (v) | De looptijd van de subsidie is verlengd naar 2025. |
---|
T100 - Merwede Lingelijn | U | 6,9 (v) | Decharge en activering is uitgesteld naar 2025 in verband met de financiële afrekening van het project |
---|
I | 4,6 (n) |
---|
Verkeersveiligheid |
Wel geactiveerd, afwijking t.o.v. raming: |
N216B Rotonde Goudriaan | U | 0,9 (v) | Het project is nog niet volledig afgerond in 2024. Na de oplevering zijn verzakkingen en schades ontstaan die moeten worden hersteld in 2025 |
---|
I | 0,3 (n) |
---|
Bed.centr A0 Duurzaamheid | U | 1,7 (n) | Het project is eind 2024 opgeleverd in plaats van begin 2025 |
---|
Rot.N218(Kleidijk)-Westv.weg | U | 0,7 (v) | Het project is opgeleverd maar financieel nog niet volledig afgerond in 2024 |
---|
Niet geactiveerd: |
N223 Duurzaam Veilig fase 3 | U | 14,7 (v) | Decharge en activering is uitgesteld naar 2025. De werkzaamheden zijn eind 2024 afgerond. De oplevering volgt in 2025 zodra alle benodigde informatie hiervoor beschikbaar is |
---|
I | 3,6 (n) |
---|
N231c Verkeersveiligheidsmaatregelen | U | 0,4 (v) | Decharge en activering is uitgesteld naar 2025. De werkzaamheden zijn bijna geheel afgerond. In 2025 worden nog wat restpunten uitgevoerd |
---|
Vaarwegen |
Wel geactiveerd, afwijking t.o.v. raming: |
PO Hartelcorridor ad | U | 1,5 (n) | Het project is al in 2024 opgeleverd in plaats van in 2025 |
---|
Niet geactiveerd: |
Vervanging Concordiabrug | U | 1,1 (v) | De financiële afronding van de voorbereidingsfase en het nemen van een uitvoeringsbesluit worden verwacht in het voorjaar 2025. Er is meer tijd nodig voor het opstellen van het uitvoeringsbesluit |
---|
Loswal Hoogewaard VF | U | 0,1 (v) | De verkenning is momenteel gepauzeerd. Er vindt een heroverweging plaats of dit project door zal gaan (nut en noodzaak) |
---|
Fietspaden |
Wel geactiveerd, afwijking t.o.v. raming: |
F635 Fietsoversteken N210 | U | 0,7 (v) | Het project omvat meerdere fietsoversteken waarbij de meeste aanpassingen pas in 2025 plaatsvinden |
---|
Niet geactiveerd: |
S805 F.stall.Dordr.CS-Krispijnzijde | U | 2,5 (v) | De subsidie zal pas in 2025 worden vastgesteld op verzoek van de aanvrager. |
---|
Uitbreiding stalling Leiden-Lammenschans | U | 0,6 (v) | De subsidie zal pas in 2025 worden vastgesteld op verzoek van de aanvrager. |
---|
S801 Uitbr.fietsstal.Sassenheim | U | 0,3 (v) | De subsidie zal pas in 2025 worden vastgesteld op verzoek van de aanvrager. |
---|
S805.1 Uitbr.f.st.Dordrecht-Stadsp. | U | 0,3 (v) | De subsidie zal pas in 2025 worden vastgesteld op verzoek van de aanvrager. |
---|
S809.2 Uitbr.fietssta.Leiden-De Vink | U | 0,3 (v) | De subsidie zal pas in 2025 worden vastgesteld op verzoek van de aanvrager. |
---|
S817 Fietsenstallingen Sliedrecht | U | 0,2 (v) | De subsidie zal pas in 2025 worden vastgesteld op verzoek van de aanvrager. |
---|
S818 Fietsenstall.Sliedr-Baanhoek W | U | 0,3 (v) | De subsidie zal pas in 2025 worden vastgesteld op verzoek van de aanvrager. |
---|
Projecten beheer en onderhoud
Binnen het Programma Zuid-Hollandse Infrastructuur, onderdeel beheer- en onderhoud, is voor het gereed melden van investeringen een bedrag van € 2,2 miljoen uit 2025 naar voren gehaald. Dit bedrag is uit de onderstaande projecten opgebouwd.
Uitgaven voorbereidingsfase € 3,6 miljoen (v)
De werkzaamheden in de voorbereidingsfase van groot onderhoud in een tweetal projecten vragen meer tijd dan verwacht. Het betreft:
- € 0,7 miljoen (v). Bruggen Merwedekanaal
- € 0,2 miljoen (v). Coenecoopbrug.
In de voorbereidingsfase meer uitgaven dan in de begroting opgenomen:
- € 0,3 miljoen (n). Peilmolenbrug.
De scope van een aantal projecten in de initiatieffase is gewijzigd en deze worden niet gereed gemeld:
- € 0,7 miljoen (v). Omdat de verbreding van de Peursumsebrug niet noodzakelijk is, is deze voorlopig uitgesteld.
- € 2,4 miljoen (v). Groot Onderhoud aan de Hartelcorridor wordt uitgesteld i.v.m. andere grootschalige werkzaamheden in de omgeving, met name de Spijkenisserbrug. De scope van de Hartelcorridor is verkleind om de betrouwbaarheid van de Hartelcorridor op voldoende niveau te houden. Deze werkzaamheden kunnen niet worden geactiveerd, maar komen ten laste van de exploitatie.
- € 0,1 miljoen (n). Diverse kleine afwijkingen.
Uitgaven uitvoeringsfase € 8,1 miljoen (n)
Een aantal projecten is eerder geactiveerd dan in de begroting opgenomen:
- € 2,3 miljoen (n). De verbouwing van een deel van het provinciehuis voor de bediencentrale Koningspoort is eind 2024 opgeleverd.
- € 5,8 miljoen (n). Oevers Oude Rijn T8, project in samenwerking met Hoogheemraadschap Rijnland.
Uitgaven in dechargefase € 1,5 miljoen (v)
Van een aantal onderhoudsprojecten in de déchargefase kon het projectdossier niet in 2024 worden afgerond, waardoor de activering niet heeft kunnen plaatsvinden. Het betreft:
- € 0,5 miljoen (v) Oever Jan Thijssenweg.
- € 1 miljoen (v) Oevers traject 4.
Inkomsten € 0,8 mln (v)
- € 0,5 miljoen (n) Bruggen Merwedekanaal. Werkzaamheden in de voorbereidingsfase zijn nog niet afgerond (zie ook lasten).
- € 1,5 miljoen (v) baten voor scopewijziging N468 waren nog niet in de begroting opgenomen.
- € 0,2 miljoen (n) van enkele projecten zijn diverse administratieve werkzaamheden, die nodig zijn voor activering, nog niet uitgevoerd.