Beleid
Het beleid voor weerstandsvermogen en risicobeheersing is wettelijk geregeld in het Besluit Begroten en Verantwoorden en in het eigen beleid van de provincie in de vorm van de Financiële verordening:
- Wettelijk kader, artikel 11 van Besluit Begroten en Verantwoorden ;
- Financiële verordening provincie Zuid-Holland 2021
In de Financiële verordening staat dat er een systeem van risicomanagement moet zijn dat leidt tot een integraal en transparant inzicht in risico’s. Het systeem moet ondersteunen bij het proces van sturing, beheersing, besluitvorming en verantwoording. Risicomanagement draagt zo bij aan het realiseren van de provinciale doelen en ambities.
In de jaarrekening en begroting staat in de paragraaf ‘Weerstandsvermogen en Risicobeheersing’ het integrale risicoprofiel van de provincie. Er wordt getoetst of de provincie voldoende middelen heeft om de financiële gevolgen van de risico’s op te vangen door middel van het weerstandsvermogen. De norm voor het weerstandsvermogen (de beschikbare middelen (weerstandscapaciteit) gedeeld door de omvang van de financiële risico’s) is ‘minimaal 1’. Er is een onderscheid tussen de incidentele en structurele weerstandscapaciteit.
Risicomanagement is integraal onderdeel van de aansturing van al onze opdrachten. Op concernniveau worden de risicovolle opdrachten in kaart gebracht. Risicomanagers ondersteunen het bij een aantal van deze opdrachten en bij de uitvoeringsprojecten binnen het Programma Zuid-Hollandse Infrastructuur. Zo worden risico’s op een duidelijke en gestructureerde manier geïdentificeerd en beheerst. In deze paragraaf staan de strategische risico’s met financiële en beleidsmatige impact.
Onderdeel van ons beleid is de voortdurende borging en verbetering van de kwaliteit van het risicomanagement. . Kwaliteitsverbetering vindt plaats door het uitvoeren van een kwaliteitstoets en het invoeren van verbetermaatregelen. Dat doen we vooral op de lopende risicodossiers bij uitvoeringsprojecten, zoals infrastructurele en natuurprojecten. Bij het vaststellen van de verbetermaatregelen kijken we of de maatregelen zo standaard mogelijk kunnen worden. Daarmee wordt risico-informatie beter beschikbaar voor portfolioanalyses en/of programmasturing. Ook maken we een kwaliteitsslag op de risico-informatie die onderdeel is van bestuurlijke besluitvorming.
Risicobewustzijn staat centraal bij het omgaan met risico's en onzekerheden. Het risicobewustzijn vergroten we door met iedereen in de organisatie gesprekken te (blijven) voeren over risico’s in opdrachten. Ook het toepassen van het risicomanagement (binnen opdrachten) draagt bij aan het vergroten van het risicobewustzijn.