Onderwerp: | Bereikbaarheid |
---|
Inhoud en doel | Het doel van deze programmareserve is meevallers in de exploitatie te reserveren voor bereikbaarheidsactiviteiten. Dit kunnen vrije middelen zijn die ingezet kunnen worden voor nieuwe of reeds bestaande bereikbaarheidsdoelen. Het kunnen ook middelen zijn die voor een specifieke activiteit worden gereserveerd, deze middelen zijn dan bestuurlijk of juridisch verplicht. De programmareserve is ingesteld als instrument om middelen voor bereikbaarheid te kunnen behouden voor bereikbaarheidsdoeleinden, conform het Hoofdlijnenakkoord 2011-2015. De looptijd is doorlopend, daarom is 9999 ingevuld. |
---|
Functie | Spaar |
---|
Voeding | Programmabudget |
---|
Besluitvorming/instellingsjaar | Najaarsnota 2011 |
---|
Looptijd | 9999 |
---|
Omvang | Ultimo 2024 bedraagt de omvang van de reserve € 38,3 miljoen en daalt naar € 20,2 miljoen per ultimo 2039. Dit saldo is ultimo 2039 niet meer vrij besteedbaar. |
---|
Toelichting onttrekkingen | De onttrekking aan de reserve bedraagt € 16,6 miljoen, waarvan € 13,5 miljoen conform begroting en € 3,1 miljoen als resultaat van Beleidsdoel 2-1: - Middelen N468 naar reserve Instandhouding € 7,4 miljoen.
- SFR Rotterdam-Gouda € 2,1 miljoen.
- Wassenaar bijdrage RLR € 1,5 miljoen.
- Zuid-Holland Bereikbaar € 0,9 miljoen.
- Innovatieve aanpak A15 € 0,9 miljoen.
- SLA-Dockingstation ZES Alblasserdam € 0,2 miljoen.
- Oeververbinding Rotterdam Kwartiermakersfase € 0,2 miljoen.
- Luchtvaartbeleid € 0,1 miljoen.
- Smart mobility/connected transport € 0,1 miljoen.
- Overige kleine onttrekkingen € 0,1 miljoen.
- Resultaat Beleidsdoel 2-1 € 3,1 miljoen.
|
---|
Toelichting toevoegingen | De toevoeging aan de reserve bedraagt conform begroting € 2,6 miljoen. - Vrijval budget Projecten in de initiatieffase € 1,7 miljoen.
- Vrijval budget Onderzoekagenda bereikbaarheid €0,8 miljoen.
- Overige kleine toevoegingen € 0,1 miljoen.
|
---|
Toelichting beklemdheid | Bestuurlijk verplicht: - Oeververbinding Rotterdam € 9,8 miljoen. Conform de toezegging in het BO-MIRT worden middelen gereserveerd voor de nieuwe multimodale brug in Rotterdam (Kadernota 2024-2027).
- Fietsinfrastructuur € 8 miljoen. Bij de Begroting 2018 is met A577 'Cofinanciering Rijksmiddelen Investeringen Fietsinfrastructuur (voor uitvoering Fietsplan 2016-2025) € 8 miljoen toegevoegd aan het programma Fiets.
- Energietransitie mobiliteit € 5,1 miljoen. Bij Kaderbesluit infrastructuur 2017 is €6 miljoen beschikbaar gesteld voor energiemaatregelen bij beheer- en onderhoudsprojecten. Om een bredere inzet van deze middelen voor de energietransitie mogelijk te maken zijn de middelen overgezet van de reserve Beheer en onderhoud naar de reserve Bereikbaarheid.
- Zero emissie Pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water/MEC Verduurzaming binnenvaart € 2,4 miljoen. Voor de pilot en de verduurzaming is in totaal € 3 miljoen beschikbaar, waarvan €0,6 miljoen als subsidie in het project SLA-Dockingstation ZES Alblasserdam is ingezet. De resterende middelen worden ingezet in de periode 2025-2029.
- Korte Termijn aanpak Mobiliteit en Verstedelijking (MoVe) 2022 en 2023 € 1,3 miljoen. Samen met de beklemmingen in volgende jaren is in totaal € 4,3 miljoen in de reserve beschikbaar voor MoVe.
- Opbrengst verkoop steunpunt Gnephoek € 1,2 miljoen. Het steunpunt moest wijken voor de komst van de Maximabrug. De opbrengst is nodig voor de bouw van een nieuw steunpunt (Voorjaarsnota 2015).
- P+R en hubs Algeracorridor (Korte Termijn Aanpak) € 1 miljoen. OV-hubs OV-knooppunten waar makkelijk kan worden overgestapt (ook op deelmobiliteit), die goed bereikbaar zijn met de fiets en waar een fiets veilig kan worden gestald.
- Algeracorridor KTA € 0,7 miljoen. Bij Kadernota 2024-2027 is €0,8 miljoen omgezet van investerings- naar exploitatiemiddelen. De subsidieverlening ad € 0,4 miljoen voor Vraagbeïnvloedingspakket mobiliteitsmaatregelen KT Algeracorridor (Grote Kruising Krimpen) is in 2023 toegekend. De resterende middelen blijven beklemd in de reserve. Bij NJN 2023 is voor 2024 € 0,3 miljoen voor de Algeracorridor in de begroting opgenomen. Dit budget wordt in 2025 ingezet.
- Snelfietsroute Algerabrug (Rotterdam) € 0,7 miljoen. Betreft de snelfietsroute Algerabrug- Capelsebrug Capelle a/d IJssel.
- Overdracht wegen € 0,7 miljoen. Voor de overdracht van wegen in het kader van de Wet herverdeling wegen (WHW) is bij Kaderbesluit 2020 € 1 miljoen beschikbaar gesteld, waarvan € 0,3 miljoen is gerealiseerd.
- Innovatieve aanpak A15 € 0,6 miljoen. Het Rijk en de provincie (samen met Drechtsteden en bedrijven) hebben afgesproken middelen beschikbaar te stellen voor onder andere kleine infrastructurele maatregelen en spitsmijden.
- Afkoop beheer en onderhoud brug HOV corridor Noordwijk-Schiphol € 0,5 miljoen. Met de provincie Noord-Holland is een overeenkomst afgesloten over de afkoop van het beheer en onderhoud aan de brug in de HOV corridor Noordwijk-Schiphol.
- Bijdrage aan RWS voor mobiliteitsmanagement A20 NKG € 0,5 miljoen De bijdrage wordt ingezet voor mobiliteitsmanagement op het traject A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda.
- Regionale- en stadsdistributie via het water (CityBarge) € 0,4 miljoen. In 2020 is CityBarge opgericht, dat het vervoer van goederen via grachten en kanalen in de stad organiseert. In juni 2020 heeft het college van GS het startsein gegeven voor de bouw van de eerste E-pusher (elektrische duwboot). De zoektocht naar geschikte locaties om dit concept verder uit te rollen wordt ondersteund en begeleid.
- Connected transport € 0,3 miljoen. In het najaar van 2019 hebben Rijk en regio onder meer afspraken gemaakt over de digitalisering van het wegbeheer in Zuid-Holland. Via het provinciefonds heeft de provincie een bijdrage ontvangen van € 0,4 miljoen, waarvan € 0,1 miljoen in 2023 wordt ingezet.
- Algeracorridor KTA aanpassen R-Net bussen € 0,3 miljoen. Betreft de verplaatsing van het P+R terrein en aanpassingen voor openbaar vervoer.
- Luchtvaartbeleid € 0,1 miljoen.
- Diverse kleine activiteiten € 0,1 miljoen.
|
---|