Inleiding
'Wat heeft dat gekost' bestaat uit 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat heeft dat gekost’ is samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De aanpassingen op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
(bedragen x € 1)
Toelichting
Onderstaande grafiek laat zien hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: dit gaat om de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidscapaciteit.
- Kapitaallasten: dit gaat om de kapitaallasten als gevolg van een investering.
- Subsidies en inkomensoverdrachten: dit gaat om de lastneming van subsidies en daarnaast bijdragen aan met name andere overheidsinstellingen.
- Overige lasten: dit gaat om de lasten die niet gerekend worden tot de hiervoor genoemde categorieën.
Overzicht baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Originele Begroting 2024 | Bijstellingen 2024 | Bijgestelde Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil begroot vs realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen | |||||
2-1-1 Stimuleren transitie naar duurzaam, veilig en slim personenvervoer | 9.621 | -783 | 8.838 | 8.829 | 9 |
2-1-2 Adequaat en duurzaam aanbod openbaar vervoer | 164.609 | -9.980 | 154.630 | 148.104 | 6.525 |
2-1-3 Duurzaam en efficiënt goederenvervoer | 685 | 1.624 | 2.309 | 2.784 | -475 |
2-1-4 Voorbereiding provinciale infrastructuurprojecten en -subsidies (PZI) | 12.958 | 6.716 | 19.674 | 10.637 | 9.037 |
2-1-5 Realisatie provinciale infrastructuurprojecten (PZI) | 1.217 | 27.987 | 29.204 | 40.157 | -10.953 |
2-1-6 Duurzame, stille en nieuwe luchtvaart | 139 | 847 | 986 | 1.022 | -37 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 189.229 | 26.412 | 215.641 | 211.534 | 4.107 |
Beleidsdoel 2-2 Goed functionerende provinciale infrastructuur | |||||
2-2-1 Beheer en onderhoud op orde en duurzaam | 194.316 | -34.983 | 159.333 | 176.082 | -16.749 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 194.316 | -34.983 | 159.333 | 176.082 | -16.749 |
Totaal Lasten | 383.545 | -8.572 | 374.974 | 387.616 | -12.643 |
Baten | |||||
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen | |||||
2-1-1 Stimuleren transitie naar duurzaam, veilig en slim personenvervoer | 1.403 | 210 | 1.613 | 1.600 | -13 |
2-1-2 Adequaat en duurzaam aanbod openbaar vervoer | 7.557 | 1.486 | 9.043 | 7.901 | -1.142 |
2-1-3 Duurzaam en efficiënt goederenvervoer | 100 | 0 | 100 | 701 | 601 |
2-1-4 Voorbereiding provinciale infrastructuurprojecten en -subsidies (PZI) | 4.937 | 102 | 5.039 | -1.560 | -6.599 |
2-1-5 Realisatie provinciale infrastructuurprojecten (PZI) | 0 | 0 | 0 | 7.487 | 7.487 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 13.997 | 1.798 | 15.796 | 16.129 | 333 |
Beleidsdoel 2-2 Goed functionerende provinciale infrastructuur | |||||
2-2-1 Beheer en onderhoud op orde en duurzaam | 12.694 | 10 | 12.704 | 13.542 | 838 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 12.694 | 10 | 12.704 | 13.542 | 838 |
Totaal Baten | 26.691 | 1.808 | 28.499 | 29.671 | 1.172 |
Saldo lasten en baten Ambitie 2 | 356.854 | -10.380 | 346.474 | 357.946 | -11.471 |
Toelichting afwijkingen
Toelichting afwijkingen
Toelichting lasten
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen
Exploitatie OV € 6,3 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De uitgaven over 2024 waren lager dan begroot. Dit heeft verschillende oorzaken. Naast verschillende kleinere afwijkingen hadden we te maken met afrekeningen van subsidiebeschikkingen van voorgaande jaren waardoor een aantal bijdragen lager is uitgevallen. Voor de waterbus en Treindienst Alpen - Gouda was per ongeluk twee keer dekking opgenomen voor de Transitievergoeding (bij de oorspronkelijke begroting en nogmaals bij de Voorjaarsnota). Ook was per ongeluk de bijdrage van de Drechtsteden aan de Waterbus zowel als baat en als last opgenomen. Dit had alleen een baat had moeten zijn. |
Regionale en provinciale infrastructuur/duurzaam veilig € 6,5 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor de realisatie is de provincie afhankelijk van gemeenten en waterschappen voor het op tijd aanvragen en afrekenen van subsidies, of het melden als dit niet lukt. |
N59 Energy Highway € 10,8 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
De werkzaamheden aan de N59 zijn in 2024 opgeleverd. De provincie heeft deze werkzaamheden aan de rijksweg uitgevoerd namens Rijkswaterstaat vanwege te weinig capaciteit. De provincie heeft ook financieel bijgedragen. Het project was als investering in de begroting opgenomen maar op basis van het Besluit Begroten en Verantwoorden mogen bijdragen aan Rijksinfrastructuur niet worden geactiveerd (omdat het Rijk dit ook niet doet). De uitgaven t/m 2024 worden deels gedekt vanuit de inkomsten (zie baten) en het verschil (provinciale bijdrage) komt ten laste van de algemene middelen. Daartegenover staat dat de in de begroting gedekte toekomstige kapitaallasten voor de provinciale bijdrage komen te vervallen. |
Projecten PZI initiatief/nazorgfase € 2,8 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Tegen de verwachting in hebben we meer uitgaven in 2024 gedaan. De behoefte aan bereikbaarheid is hoog. Zo is met gemeente Wassenaar de afkoop van het beheer en onderhoud van een fietspad afgerond. Dit fietspad is aangelegd in het kader van de RijnlandRoute. Ook de subsidie voor de kortetermijnmaatregelen A15 is al verleend. Er is een correctie geweest op het investeringskrediet van de RijnlandRoute voor uitgaven die volgens provinciale regels niet mogen worden geactiveerd. |
Subsidies PZI fietsprojecten € 5,4 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor twaalf fietsprojecten geldt dat de lasten over 2024 als uitkomst van de accountantscontrole niet ten laste van de exploitatie zijn gebracht (zoals oorspronkelijk begroot) maar als onderhanden werk op de balans zijn gezet. Dit veroorzaakt een voordeel van € 5,4 miljoen. |
Truckparking Leadpartnership € 0,6 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Het project is inhoudelijk eerder afgerond maar in 2024 heeft de provincie nog kosten gemaakt die niet begroot waren. De kosten zijn volledig vergoed vanuit het Rijk en de EU (zie ook baten). Het project is hiermee financieel ook afgerond. |
Apparaatslasten € 0,1 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor een toelichting zie Paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Onderhoudsprogramma € 14,7 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Het meerjarig onderhoudsprogramma stellen we jaarlijks bij op basis van nieuwe kennis over projecten en de staat van onze infrastructuur. In 2024 hebben we bij de Voorjaarsnota daarom een bedrag van € 37 miljoen doorgeschoven naar 2025 en 2026. In 2024 konden door verschillende oorzaken toch meer projecten en onderhoud (€ 19,1 miljoen n) worden uitgevoerd aan bijvoorbeeld de N468 en de Julianasluis. Dit kon omdat onder meer de voorbereidingstijd korter was dan verwacht en de aannemer sneller heeft gewerkt. Ook waren de weersomstandigheden in het najaar gunstig.
In 2025 en latere jaren zal het meerjarenprogramma en begroting hierop worden aangepast. |
Afsluiten project Peursumsebrug en wijziging Hartelcorridor € 3,6 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Uit onderzoek is gebleken dat de verbreding van de Peursumsebrug niet noodzakelijk is. Daarom hebben we besloten die verbreding voorlopig uit te stellen. |
Onderhoud gebouwen en steunpunten € 0,6 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
In 2024 is vanuit vastgoed veel aandacht gegaan naar de doorontwikkeling van de nieuwe bediencentrale op A0 (Koningspoort). Hierdoor kon de verbouwing van het provinciehuis voor de bediencentrale eind 2024 worden afgerond. Als gevolg hiervan was in 2024 minder capaciteit beschikbaar voor het overige onderhoud aan de gebouwen en steunpunten. Deze onderbesteding betreft geen afstel van kosten, maar uitstel van kosten. Dekking ten gunste van de egalisatiereserve Beheer en Onderhoud. |
Inzet extra personeel € 1 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Naast het inzetten van personeel in vaste dienst, maken we ook gebruik van een flexibele schil via arbeidscapaciteit van uitzendbureaus en inhuurcontracten. Door het aannemen van meer eigen personeel is er in 2024 minder inzet benodigd geweest van medewerkers via inhuurcontracten. Dit gaat onder meer om het inhuren van medewerkers voor de brugbediening. |
Apparaatslasten € 0,4 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor een toelichting zie Paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Kapitaallasten € 0,5 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
De toegerekende rentelasten zijn € 0,5 miljoen hoger dan begroot. Omdat er minder externe rentebaten zijn gerealiseerd, is er meer omslagrente toegerekend aan de ambities. Dit resulteert in een administratief nadeel in deze ambitie. |
Toelichting baten
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen
Exploitatie OV € 1,1 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Het verschil komt voor een groot deel doordat we intern minder bijdragen konden afrekenen dan gepland van middelen uit de OVP voor de voormalige Brede Doeluitkering (BDU) naar projecten in het PZI. Deze projecten zijn namelijk nog niet helemaal afgerond. |
Truckparking Leadpartnership € 0,6 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Het project is inhoudelijk eerder afgerond maar in 2024 heeft nog een laatste financiële verrekening plaatsgevonden waarbij de provincie eerder gemaakt kosten vergoed heeft gekregen vanuit het Rijk en de EU. Het project is hiermee financieel ook afgerond. |
Regionale en provinciale infrastructuur/duurzaam veilig € 6,4 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
De geraamde verkoop van de gronden Zuidplaspolder heeft nog niet plaatsgevonden waardoor er geen inkomsten zijn geweest (zie ook lasten). Daarnaast zijn eerder verleende subsidies lager vastgesteld en zijn looptijden van subsidies aangepast waardoor de interne verrekening van middelen uit de OVP voor de voormalige Brede Doeluitkering (BDU) is veranderd. |
N59 Energy Highway € 7,5 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De werkzaamheden aan de N59 zijn in 2024 opgeleverd. De provincie heeft deze werkzaamheden aan deze rijksweg uitgevoerd namens Rijkswaterstaat in verband met te weinig capaciteit. De provincie heeft ook financieel bijgedragen. Het project was als investering in de begroting opgenomen maar op basis van het Besluit Begroten en Verantwoorden mogen bijdragen aan Rijksinfrastructuur niet worden geactiveerd (omdat het Rijk dit ook niet doet). De inkomsten t/m 2024 komen ten gunste van de algemene middelen en deels ter dekking van de uitgaven (zie ook lasten). |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Diverse baten € 0,5 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De baten binnen Beleidsdoel 2-2 bestaan naast de legesinkomsten en verkoop vastgoed geheel uit bijdragen voor werken voor derden. De baten begroten we conservatief en we mogen ze pas nemen op het moment dat deze zeker zijn. Tegenover meer baten staan ook meer lasten, maar lasten moet je nemen op het moment dat je deze verwacht. Hierdoor kan vertraging zitten tussen het jaar van realisatie van de lasten en baten. Op de volgende activiteiten realiseerden we meer baten dan begroot. Deze inkomsten gebruikten we om de gedane uitgaven te dekken:
Op de volgende activiteiten realiseerden we minder baten dan begroot:
Dekking ten gunste van de egalisatiereserve Beheer en Onderhoud. |