Dit is belangrijk voor het handelen van de provincie volgens de wet en voor de acceptatie door de samenleving. Want de provincie werkt direct en indirect (via het Rijk) met belastinggeld van burgers en bedrijven.
Een financieel gezonde huishouding laat zich in de eerste plaats zien in een sluitende begroting. Hierin zijn baten en lasten voor meerdere jaren met elkaar in evenwicht. In de tweede plaats moet de provincie voldoende weerstandscapaciteit hebben. Dat is nodig om financiële consequenties van (niet-begrote) risico’s op te kunnen vangen.
De provincie kiest voor een belastingdruk die past bij het niveau van de voorzieningen in de provincie. De opcenten op de motorrijtuigenbelasting is in ieder opzicht de belangrijkste belastingheffing van de provincie. Provinciale Staten stellen jaarlijks het opcententarief vast. Dit tarief is gebonden aan een wettelijk maximum, dat jaarlijks door het Rijk (op basis van de inflatieontwikkelingen) wordt aangepast.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Om de beleidsdoelen voor de ambitie te halen, vertaalden we elk beleidsdoel in een aantal beleidsprestaties. Die beschrijven we hieronder.
Financieel-strategisch beleid
De begroting geeft ruimte om veel van onze ambities waar te maken maar dwingt ook tot scherpe keuzes. Uitgangspunt is een stevig financieel en juridisch beleid voor de lange termijn. Hierbij zijn de lasten voor onze inwoners niet hoger dan absoluut nodig en de inkomsten en uitgaven zijn voor meerdere jaren structureel in evenwicht. We verbeteren het inzicht in het financieel evenwicht en we helpen de organisatie haar inkomsten en uitgaven realistisch te begroten. We geven informatie en advies over de financiële planning en realisatie en laten zien welke keuzes we maken. We houden financiële ruimte om te reageren op actuele ontwikkelingen en nieuwe ambities, waarbij we rekening houden met tegenvallers. Elk jaar leveren we verschillende Planning & Control-producten op. We adviseren op juridisch en financieel gebied over onder andere (complexe) financieringsvormen, mede in relatie tot staatssteun, Europese aanbestedingen en bezwaar- en beroepschriften.
Net als in 2023 stelden we in 2024 een rechtmatigheidsverantwoording op. Daarin leggen Gedeputeerde Staten verantwoording af over de vraag of de balansmutaties en de baten en lasten in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving tot stand kwamen.
In 2024 gaven we uitvoering aan de brief Ontwikkelagenda financiële kaderstelling. Een terugblik op de behaalde resultaten en een bijwerking van de planning is op woensdag 5 februari 2025 in de Commissie voor Onderzoek van de Rekening (COR) besproken (zie link ).
Heffen van opcenten motorrijtuigenbelasting
De belangrijkste inkomstenbron waar de provincie zelf invloed op heeft, bestaat uit de belasting opcenten op de motorrijtuigenbelasting. De provincie stelt het opcententarief vast. De werkelijke inkomsten uit de opcenten van de motorrijtuigenbelasting zijn afhankelijk van externe factoren, zoals de ontwikkeling van het wagenpark in Zuid-Holland. Zie verder de toelichting op de MRB bij de paragraaf Lokale Heffingen .
Wat heeft dat gekost?
Inleiding
'Wat heeft dat gekost' bestaat uit 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat heeft dat gekost’ is samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De aanpassingen op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
(bedragen x € 1)
Toelichting
Onderstaande grafiek laat zien hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: dit gaat om de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidscapaciteit.
- Kapitaallasten: dit gaat om de kapitaallasten als gevolg van een investering.
- Subsidies en inkomensoverdrachten: dit gaat om de lastneming van subsidies en daarnaast bijdragen aan met name andere overheidsinstellingen.
- Overige lasten: dit gaat om de lasten die niet gerekend worden tot de hiervoor genoemde categorieën.
Overzicht baten en lasten
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Originele Begroting 2024 | Bijstellingen 2024 | Bijgestelde Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil begroot vs realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Financieel-strategische beleid | 9.081 | 199 | 9.280 | 8.197 | 1.083 |
Totaal Lasten | 9.081 | 199 | 9.280 | 8.197 | 1.083 |
Baten | |||||
Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Financieel-strategische beleid | 394.701 | 40.552 | 435.253 | 472.321 | 37.068 |
Heffen van opcenten motorrijtuigenbelasting | 388.251 | 3.484 | 391.735 | 403.857 | 12.122 |
Totaal Baten | 782.952 | 44.036 | 826.988 | 876.178 | 49.190 |
Totaal lasten en baten | -773.871 | -43.837 | -817.708 | -867.981 | 50.273 |
Toelichting afwijkingen
Toelichting afwijkingen
Toelichting lasten
Beleidsprestatie Financieel-strategische beleid
Omslagrente € 0,5 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Het saldo van de rentelasten en -baten wordt conform de verslaggevingsregels toegerekend aan de ambities. Omdat er minder externe rentebaten zijn gerealiseerd, is er meer omslagrente toegerekend aan de ambities. Dit resulteert in een administratief voordeel. |
Overige verschillen € 0,5 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Het resterende verschil betreft kleinere afwijkingen op verschillende budgetten op concernniveau. |
Toelichting baten
Beleidsprestatie Financieel-strategische beleid
Provinciefonds € 37,8 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
In de bijgestelde begroting zijn de effecten uit de Septembercirculaire en de Decembercirculaire nog niet meegenomen. Dit komt voornamelijk door de volgende mutaties:
|
Rentebaten € 0,5 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
De provincie betaalde in 2024 ruim € 11 miljoen aan rentelasten en ontving bijna € 8 miljoen aan rentebaten. Het saldo hiervan is toegerekend aan de verschillende ambities, waardoor het resultaat op het taakveld Treasury bijna nihil is. Dit is toegelicht in de Paragraaf Financiering, onderdeel Rente. |
Beleidsprestatie Heffing van opcenten motorrijtuigenbelasting
Heffen van opcenten Motorrijtuigenbelasting € 12,1 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De opbrengst van de opcenten wordt gebaseerd op de opgave van de belastingdienst aan het begin van het boekjaar. De werkelijke opbrengst in 2024 was € 12,1 miljoen hoger dan begroot, een verschil van 3%. Dit verschil komt doordat het gemiddelde gewicht van auto’s toenam. Voor zwaardere auto’s betalen eigenaren meer motorrijtuigenbelasting. |
Instrumentarium
Reserves
Het onderstaande overzicht toont de inzet van reserves per beleidsdoel in deze ambitie. Een toevoeging aan de reserve (lasten) betekent dat het saldo van de reserve toeneemt. Een onttrekking aan de reserve (baten) betekent dat het saldo van de reserve afneemt. Een totaaloverzicht van de omvang van de reserves is terug te vinden in Bijlage 1.
(bedragen x € 1.000) | Originele Begroting 2024 | Bijstellingen 2024 | Bijgestelde Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil begroot vs realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Beleidsdoel 9-1 Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Bufferreserve Weerstandscapaciteit | 10.200 | -10.100 | 100 | 4.600 | -4.500 |
Algemene vrije reserve | 135.592 | -131.278 | 4.315 | 4.315 | 0 |
Totaal beleidsdoel 9-1 | 145.792 | -141.378 | 4.415 | 8.915 | -4.500 |
Totaal Lasten | 145.792 | -141.378 | 4.415 | 8.915 | -4.500 |
Baten | |||||
Beleidsdoel 9-1 Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Groene ambities | 0 | 250 | 250 | 250 | 0 |
Meerjarenplan Bodem, ondergrond en grondwater | 0 | 100 | 100 | 100 | 0 |
Mobiliteit | 350 | 1.000 | 1.350 | 1.350 | 0 |
MIT MKB Innovatiestimulering topsectoren | 0 | 572 | 572 | 572 | 0 |
Algemene vrije reserve | 146.035 | -145.935 | 100 | 4.600 | 4.500 |
Totaal beleidsdoel 9-1 | 146.385 | -144.013 | 2.372 | 6.872 | 4.500 |
Totaal Baten | 146.385 | -144.013 | 2.372 | 6.872 | 4.500 |
Saldo lasten en baten Ambitie 9 | -593 | 2.635 | 2.043 | 2.043 | 0 |
Betrokkenheid van Verbonden Partijen
Niet van toepassing.
Subsidies
Niet van toepassing.