Het beleidsdoel Wonen is vastgesteld in het omgevingsbeleid. De uitwerking van dit beleidsdoel vind je via deze link .
Beleidsprestatie 6-1-1 Voldoende en betaalbare huisvesting voor iedereen
Tussen provincie en Rijk is afgesproken dat in de periode 2022 t/m 2030 in de provincie Zuid-Holland bruto 247.896 nieuwe woningen worden gerealiseerd. Op basis van de regionale behoefteraming vraagt de provincie (samenwerkende) gemeenten een (regionaal) woningbouwprogramma op te stellen dat past bij die behoefte. Het regionale woningbouwprogramma gaat over voorraadontwikkeling, voorraadbeheer, prijsklassen en woningen voor specifieke doelgroepen met een planningshorizon van 10 jaar.
Bij betaalbare woningbouw gaat het om huisvesting voor de doelgroepen van de sociale huursector en om woningen voor de middeninkomensgroep. De provincie stuurt op de volgende doelstellingen: 1) nieuwbouw minimaal 2/3 betaalbare woningbouw (huur en koop); 2) waarvan minimaal de helft sociale huurwoningen, dus minimaal 1/3; en 3) doorgroeien naar minimaal 30% sociale huur in de totale woningvoorraad per gemeente.
De provincie zet daarnaast haar instrumentarium, zoals beleid, subsidies en kennisdeling in voor goede en betaalbare huisvesting van een aantal doelgroepen die in de huidige woningmarkt moeilijk aan een passende woning kunnen komen.
Wat hebben we bereikt?
Sneller nieuwe, betaalbare woningen bouwen
Zuid-Holland is verantwoordelijk voor een kwart van de landelijke bouwopgave. In 2023 maakten we met de toenmalige minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) afspraken over woningbouw in de Regionale Realisatieagenda's Wonen (Woondeals). Het aantal woningen dat we willen bouwen is in 2024 verhoogd van 235.467 woningen naar 247.896 woningen in de periode 2022 t/m 2030. Daarvan is 2/3 betaalbaar waarvan tenminste 1/2 sociale huur.
De Zuid-Hollandse woningbouw is op snelheid. Inmiddels zijn ruim 56.000 woningen opgeleverd sinds de woondeals. Meer dan 49.000 woningen staan op de planning. Alleen al het laatste kwartaal van 2024 zijn ruim 5.400 woningen toegevoegd aan de voorraad, waarvan 3.700 opgeleverde nieuwbouwwoningen. Daarmee zijn in Zuid-Holland de meeste huizen gebouwd van alle provincies.
Hieronder een aantal resultaten die wij in 2024 boekten.
Versnellen betaalbare woningbouw door toekennen subsidies
Met subsidies vanuit de subsidieregeling ’Wonen Zuid-Holland’ voor gemeenten en woningbouwcorporaties versnellen we de bouw van betaalbare woningen en de ontwikkeling van bouwplannen.
Deze regeling bestaat uit verschillende onderdelen. Zo konden zij bijvoorbeeld een subsidie aanvragen wanneer zij geld tekort kwamen bij de bouw van sociale- of middenhuurwoningen of woningen voor ouderen. Ook konden zij subsidie aanvragen voor het inhuren van personeel dat hen kon helpen bij het versnellen van de woningbouw. Het subsidieplafond bedroeg in 2024 € 23,9 miljoen. In totaal is in 2024 voor € 19,5 miljoen aan subsidies toegekend. In het begin van 2025 was voor € 7,5 miljoen aanvragen nog in behandeling. Voor een aantal regelingen geldt dat de vraag groter was dan het budget dat beschikbaar was in het deelplafond (elk deelplafond kent een maximum bedrag aan te verlenen subsidies). Dit geldt voor de Knelpuntenpot sociale huur, Knelpuntenpot middenhuur en Vliegende Brigade. We vragen aan die indieners waarvan de aanvraag buiten het plafond viel om hun subsidie in 2025 opnieuw aan te vragen. Er is duidelijk een behoefte aan deze subsidies.
Door deze subsidiemogelijkheid aan te bieden maakte de provincie de bouw van de volgende woningen mede mogelijk:
- Meer dan 2.065 huurwoningen door subsidieverlening uit de Knelpuntenpot Sociale huur. Het totaal beschikbare subsidiebedrag is op. De vraag naar subsidies was € 1,8 miljoen hoger dan het deelplafond van € 10,3 miljoen.
- 200 huurwoningen voor middenhuur door subsidieverlening vanuit de Knelpuntenpot Middenhuur. Het totaal beschikbare subsidiebedrag is op. De vraag naar subsidies was € 0,6 miljoen hoger dan het deelplafond van € 1 miljoen.
- 400 woningen voor ouderen door subsidieverlening uit de subsidieregeling Woonvormen senioren. Het totaal beschikbare subsidiebedrag is volledig benut.
Andere subsidies die binnen deze beleidsprestatie zijn verleend:
- Er zijn 84 subsidieaanvragen ontvangen voor het inhuren van personeel om versnelling van de woningbouw mogelijk te maken (Vliegende Brigade). Dit is het hoogste aantal sinds de start in 2021. Het totale bedrag van deze aanvragen was hoger dan het bedrag dat in de subsidiepot zat. Het beschikbare subsidiebedrag was € 9,5 miljoen, het aangevraagde bedrag was € 0,4 miljoen hoger.
- We verleenden subsidie aan 5 plannen voor collectieve woonvormen met in totaal 94 beoogde woningen. Collectieve woonvormen zijn woonvormen waar mensen met elkaar samenwonen. Met de subsidie kunnen deze plannen verder worden uitgewerkt. Het subsidiebudget is hierdoor helemaal gebruikt.
- Met de provinciale regeling Flexwoningen voor starters hebben 6 projecten subsidie gekregen voor in totaal 252 woningen. Inmiddels zijn al 5 projecten met 132 woningen opgeleverd. Eind 2024 is deze subsidieregeling gestopt. In 2025 maakten we mogelijk dat ook flexwoningprojecten een aanvraag voor subsidie uit de provinciale knelpuntenpot kunnen doen.
- Voor subsidie houtbouw zie Beleidsprestatie 6-1-2.
Helpende Hand
In het kader van de vastgestelde regionale woningbouwprogrammeringen is via een opdracht aan een adviesbureau de Helpende Hand aangeboden. Doel van de helpende hand is om het aandeel sociaal en betaalbaar wonen in de gemeentelijke plannen te vergroten. En ervoor te zorgen dat plannen uitvoerbaar zijn en blijven. Negentien gemeenten maakten hier gebruik van en met hen stelden we actieplannen op. Op basis van die actieplannen schatten we in dat onder de juiste voorwaarden ongeveer 2.000 extra betaalbare woningen en 1.000 extra sociale woningen kunnen worden gebouwd. In de zachte plannen van gemeenten zien wij inmiddels hogere percentages sociaal en betaalbaar.
Capelle aan den IJssel
We bereikten overeenstemming met de gemeente Capelle aan den IJssel over de plannen voor bijna 10.000 nieuwe woningen tot en met 2034. Bijna tweederde van al die te bouwen woningen valt in de categorie ‘betaalbaar’. Daarvan worden er ruim 2.000 sociale huurwoningen. Samen met de provincie maakte de gemeente een woningbouwplan voor de komende 10 jaar. Met dit nieuwe programma verdubbelt Capelle het aantal geplande sociale huurwoningen. Het aantal nog te bouwen betaalbare woningen gaat van bijna 4.000 naar ruim 6.000 woningen.
Bleizo-West, Lansingerland
Met de gemeente Lansingerland bereikten we een bestuursakkoord over de inzet op 4 opgaven: de bouw van ongeveer 5.000 woningen op Bleizo-West en snellere ontwikkeling op andere locaties, behoud van genoeg plek voor bedrijven, goed vervoer en de realisatie van windenergie.
Gnephoek, Alphen aan den Rijn
Gemeente, provincie, regio Holland Rijnland en het hoogheemraadschap ondertekenden een bestuursovereenkomst om de bouw van 5.500 woningen en de aanleg van een groot natuurgebied in de Gnephoek mogelijk te maken. In de overeenkomst staan afspraken over wonen, verkeer, natuur, recreatie, water en bodem.
CID-Binckhorst Den Haag
In de Haagse wijk Binckhorst wordt hard gewerkt aan de bouw van nieuwe woningen. Het grootste deel van het eerste omgevingsplan (2023) voor de Binckhorst is gerealiseerd, een deel wordt nu gebouwd en van de laatste projecten start de bouw op korte termijn. Het omgevingsplan bevat nu 5.000 woningen. Op dit moment passen we de plannen aan om ruimte te maken voor meer woningen. Uiteindelijk komen er tussen de 5.000 en 7.500 extra nieuwe woningen. Dat betekent dat er minimaal 10.000 nieuwe woningen in Binckhorst komen.
Parallel plannen
Met parallel plannen voeren we processen in de voorbereiding van woningbouwprojecten gelijktijdig uit in plaats van achter elkaar. Het gaat om taken als uitgangspunten bepalen, rekenen, tekenen, onderzoeken, participatie en afspraken juridisch vastleggen. Dit zorgt voor flinke tijdswinst. Door die tijdswinst is er minder kans op extra vertraging door veranderende omstandigheden tijdens het project.
Eind 2024 organiseerden wij de eerste hackathon parallel plannen. Een hackathon is een bijeenkomst waarin je in korte tijd voor ingewikkelde vraagstukken een oplossing zoekt en vindt. Tijdens deze hackathon kwamen teams uit de gemeenten Zoetermeer, Delft, Rotterdam en Hoeksche Waard met indrukwekkende oplossingen voor hun woningbouwplanningen. Als gevolg van parallel plannen wordt er tijdwinst geboekt in de realisatie van woningen. Eerst hadden de teams planningen die uitkwamen op 2,5 tot 3 jaar. Nu is de planning dat de bouw van deze woningbouwplannen binnen twee jaar start.
Optoppen
O p toppen is het toevoegen van woningen door een bestaand gebouw te verhogen met één of meerdere bouwlagen . Optoppen heeft grote voordelen: we zorgen voor extra woonruimte in gebieden waar alle voorzieningen al zijn en die daardoor beter worden gebruikt. Het geld dat de nieuwe woningen opleveren, kan gebruikt worden om het bestaande gebouw te verduurzamen. Het idee van optoppen is niet nieuw, maar nog niet algemeen bekend. Samen met de provincie Gelderland lopen we hierin voorop.
Tijdens de Woontop in december maakten we afspraken voor optoppen in Zoetermeer, Rotterdam en Den Haag. In Zoetermeer gaat het om 600-1000 woningen, in Rotterdam en Den Haag om een paar honderd woningen per jaar. Ook andere Zuid-Hollandse gemeenten zijn ver in hun plannen om bestaande gebouwen op te toppen, zoals Capelle, Ridderkerk, Delft, Leiden en Hillegom. Deze afspraken en plannen zorgen voor een toename van het aantal woningen in Zuid-Holland
Flexwonen
Met flexwonenprojecten kunnen flexibele woonoplossingen geboden worden die sneller en goedkoper kunnen worden gebouwd. Flexwonen is de tijdelijke kant in permanente bouw. Het biedt kansen voor een woningvraag die plotseling ontstaat (spoedzoekers) of flink in de tijd fluctueert (opvang en uitstroom maatschappelijke doelgroepen bijvoorbeeld). Vanwege de tijdelijke huurcontracten is een flexwoning altijd een eerste stap op weg naar een gewone woning. In 2024 zijn in Zuid-Holland 906 flexwoningen gerealiseerd. Daarmee zijn we na Gelderland de provincie met de meeste nieuwe flexwoningen in Nederland
Bouwstroom
Binnen een bouwstroom bundelen opdrachtgever zoals woningcorporaties hun inkoopkracht. Zo komt er meer continuïteit en zekerheid voor aanbieders. Corporaties kunnen hun woningen daardoor sneller, innovatiever en goedkoper realiseren. Het gaat hierbij om de inkoop van industriële en modulaire woningen. Bij industriële bouw gaat het om woningen die vrijwel kant en klaar in de fabriek worden gemaakt. Bij modulaire bouw worden delen van een woning op een andere plek in elkaar gezet.
Het bundelen van vraag en aanbod gebeurt al binnen de Bouwstroom Haaglanden. Eind 2024 is gestart met de daadwerkelijke bouw van de eerste twee projecten met sociale huurwoningen uit de Bouwstroom Haaglanden. De provincie Zuid-Holland hielp daarbij.
Asielzoekers en statushouders
Asielzoekers zijn mensen die om bescherming als vluchteling hebben gevraagd en wachten op de beslissing van de overheid. Zolang de asielprocedure loopt hebben asielzoekers het recht om in Nederland te blijven. De Spreidingswet bepaalt dat gemeenten in de provincie Zuid-Holland in totaal 19.776 opvangplekken voor asielzoekers moeten realiseren. Eind 2024 hadden gemeenten rond de 10.000 plekken. Een aantal locaties is in ontwikkeling. De opgave is dat gemeenten op 1 juli 2025 67% van de gevraagde opvangplekken voor asielzoekers hebben gerealiseerd. Per 1 februari 2026 verwachten wij 77%. Of gemeenten dit aantal plekken halen hangt ook af van landelijk beleid, zoals het wel of niet schrappen van de Spreidingswet.
De provincie ziet toe op de huisvesting van statushouders door gemeenten. Statushouders weten al dat ze mogen blijven. Zij hebben dus een woning nodig. De taakstelling voor de huisvesting van statushouders is in de tweede helft van het jaar voor 59% gehaald. Zuid-Holland scoort hiermee in de middenmoot als we kijken naar het percentage. Kijken we naar aantallen gehuisveste vergunninghouders dan heeft Zuid-Holland in die taakstelling verreweg de meeste vergunninghouders gehuisvest (3.386).
Goeree-Overflakkee was de enige gemeente die dit jaar op trede 4 van de IBT-ladder stond. IBT staat voor Interbestuurlijk Toezicht. Bij het interbestuurlijk toezicht hanteert de provincie de interventieladder IBT die landelijk tussen Rijk, IPO en VNG is afgesproken. De ladder geeft de verschillende processtappen weer, vanaf signaleren en informatie opvragen tot en met juridische interventie. De ladder bestaat uit 6 treden, trede 4 betreft de vooraankondiging van een juridische interventie. De provincie voerde bestuurlijke gesprekken en adviseerde over opties om de taakstelling te halen. De gemeente Goeree-Overflakkee heeft de taakstelling per 1 januari 2025 gehaald.
Wonen met zorg
De provincie zet zich in voor doelgroepen die minder makkelijk een plaats vinden op de woningmarkt, waaronder ouderen en mensen met een kwetsbare positie. In 2024 hebben onze gemeenten hierin belangrijke stappen gezet. We hielpen gemeenten bij het opstellen van regionale woonzorgvisies. In zo'n visie combineren regio's de thema's wonen, zorgen, welzijn en ruimtelijke ordening. De regio Haaglanden en de Leidsche regio hebben door de verkregen extra kennis en expertise hun visie verder kunnen ontwikkelen. Dankzij de Vliegende Brigade subsidie zijn er nog drie andere trajecten gestart om te komen tot een regionale Woonzorg visie. De verwachting is dat deze processen in 2025 klaar zijn.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Algemeen
We organiseerden het gesprek over de voortgang van woningbouwplannen aan de woondealtafels en de versnellingstafels. We hebben vier keer een woondealtafel georganiseerd en we hebben gesprekken met de regionale bouwtafels wonen bijgewoond. Twee keer met alleen de vijf regio’s van Zuid-Holland. Deze gingen over hoe we de afspraken uit de realisatieagenda’s in de praktijk kunnen brengen. Verder waren er twee bijeenkomsten die door de minister van VRO waren georganiseerd. Daarnaast hebben we in alle regio's versnellingstafels bijgewoond. Bij deze bijeenkomsten bespraken we bepaalde knelpunten bij het bouwen van nieuwe woningen.
Ook bespraken wij de woningbouw via het ‘Netwerk koepels/samenwerkende woningcorporaties-PZH’. Dit netwerk kwam drie keer ambtelijk en twee keer bestuurlijk bijeen. We spraken onder meer over de versnelling van woningbouw, de investeringsruimte, de afstemming van programmering, het actieplan optoppen en het uitwisselen van kennis en ervaring.
Ook lobbyen we bij Rijk en andere organisaties voor het versnellen van de woningbouw. We hebben met en zonder het Interprovinciaal Overleg (IPO) gelobbyd om ervoor te zorgen dat het makkelijker is om nieuwe woningen te bouwen. We vroegen aandacht voor het overbelaste stroomnet, Toekomstbestendig Bouwen, mobiliteit en opties voor woningcorporaties om te investeren.
Uitwerking instrumenten woonbeleid
Regionale programma’s voor woningbouw
Het aantal woningen dat we willen bouwen, is in 2024 verhoogd van 235.467 woningen naar 247.896 in de periode 2022 t/m 2030. We toetsten de woningbouwprogramma's met een quickscan op het aandeel betaalbare woningen en sociale huur en op andere (ruimtelijke) aspecten die hierbij belangrijk zijn.
Ook overlegden we met alle gemeenten en regio’s hoe we sneller voor nieuwe woningen kunnen zorgen. We vroegen gemeenten met te weinig betaalbare en sociale woningbouw om dit te verbeteren. We boden hierbij onze hulp aan via het traject ‘Helpende Hand’. Waar dat nodig was, betrokken we ook woningcorporaties en marktpartijen.
Met hulp van Platform 31 organiseerden we vijf kennissessies voor gemeenten om kennis te delen over betaalbaar bouwen (sociaal- en middenhuur). Platform 31 is een kennisplatform voor gemeenten en regio’s op het gebied van wonen, werken, leefomgeving en klimaat. We praatten onder meer doorstroming, bouwen op gronden van andere partijen en toewijzing.
Subsidies
Vanaf 1 januari 2024 hebben we een aantal van de bestaande subsidieregelingen van Wonen samengevoegd. Ze vallen nu binnen de Subsidieregeling wonen Zuid-Holland. Het gaat om de subsidies Knelpuntenpot sociale huur en Knelpuntenpot middenhuur, Woonvormen senioren, Vliegende Brigade en Plankosten collectieve wooninitiatieven. We pasten de regelingen Knelpuntenpot sociale huur, Knelpuntenpot middenhuur en Woonvormen senioren aan, zodat gemeenten en corporaties hiervoor dit kalenderjaar nog een tweede aanvraag konden doen. Ook hebben wij diverse communicatiemiddelen ingezet om de bekendheid met deze regelingen te vergroten.
Omgevingsbeleid
In de herziening 2024 van ons Omgevingsbeleid namen we verschillende doelstellingen op voor betaalbare woningbouw. Dit aangepaste beleid is besloten in december en gepubliceerd in februari 2025.
Optoppen
Voor koepels van woningcorporaties heeft de provincie locaties voor optoppen in kaart gebracht in de regio Haaglanden en de Rotterdamse regio. We ondersteunden 3 woningcorporaties in Zoetermeer met mogelijke projecten. Er is een Optopcoach bij Rotterdam aangesteld. Samen met Aedes en het ministerie van VRO stelden we de Landelijke aanpak Optoppen op. Aedes is de vereniging van woningcorporaties. We hielpen zeven duo’s van gemeenten en woningcorporaties met het vinden van goede locaties voor optoppen.
Ook hebben we een serious game ontwikkeld die gemeenten en woningcorporaties helpt om bewoners te betrekken bij de plannen voor optoppen. Door het spel te spelen kunnen bewoners ontdekken welke voordelen van het uitbreiden van een bestaand appartementencomplex heeft.
Samen met vier andere provincies en Aedes ontwikkelden we een handreiking voor optoppen. De handreiking beschrijft acht stappen die nodig zijn om een succesvol optopproject te realiseren.
Asiel en (arbeids)migratie
Bij de Regionale Regietafels en Provinciale Regietafel leverden we een bijdrage aan de plannen voor asielopvang. De commissaris van de Koning heeft hierover een verslag aangeleverd bij de minister van Asiel en Migratie. Ook onderzochten we of het mogelijk is om provinciale gronden te gebruiken voor het huisvesten van asielzoekers. Het resultaat was dat we twee gronden aanboden aan gemeenten, maar zij maakten hier geen gebruik van. We stelden een ruimtelijke strategie asielopvang op. In lijn met deze strategie namen we asielopvang op in de herziening van het omgevingsbeleid 2024.
In het kader van interbestuurlijk toezicht voor het huisvesten van vergunninghouders, voerden we 55 ambtelijke en 12 bestuurlijke gesprekken met gemeenten die de taakstelling niet gehaald hebben.
We lobbyden bij het Rijk om een bedrijfseffectrapportage over arbeidsmigranten verplicht te maken. Met zo'n rapportage krijgt een gemeente inzicht in hoeveel arbeidsmigranten de vestiging of uitbreiding van een bedrijf met zich meeneemt, en wat het effect hiervan is op het aantal woningen dat nodig is. Deze onderzoeksplicht staat al in onze provinciale verordening, al is er alleen een toets op het doen van onderzoek.
Wonen met zorg
In 2024 hebben we met gemeenten richtinggevende afspraken gemaakt rond wonen en zorg voor ouderen. Hierbij maakten we verschil in huizen zonder trappen en drempels ('nultredenwoningen'), appartementencomplexen met gezamenlijke ruimte en woningen die geschikt zijn voor zorg. Gemeenten werken de opgave verder regionaal uit in hun visie voor woonzorg en in uitvoeringsagenda’s.
Samen met ZorgSaamWonen en de gemeente Den Haag organiseerde de provincie Zuid-Holland het congres ‘Vitale wijken; slimme combinaties tussen wonen, zorg en welzijn’. Bij het congres waren 328 professionals en betrokkenen aanwezig.
Om onze gemeenten te ondersteunen bij het huisvesten van kwetsbare doelgroepen, organiseerden we bovendien twee kennislabs. De bijeenkomsten waren bedoeld voor ambtenaren en beleidsadviseurs van gemeenten uit het wonen- en het sociale domein. We ontwikkelden bovendien een Serious Game met een fictieve situatie waarin je tot goede afspraken binnen een regio moet komen.
Flexwonen
In 2024 namen we verschillende maatregelen om flexwonen te stimuleren.
- We begeleidden de ruimtelijke toetsing voor de bouw van 906 flexwoningen.
- We rondden de subsidieregeling' 'Flexwoningen voor starters' af.
- We pasten de voorwaarden aan voor de subsidie Knelpuntenpot Sociale huur zodat met ingang van 2025 alle flexwoningprojecten in aanmerking kunnen komen voor subsidie. En niet alleen de flexwoningen voor starters.
- We onderzochten de mogelijkheden van flexwonen voor verschillende doelgroepen. Hiervoor voerden we gesprekken met verschillende aanbieders.
- Op de woonconferentie van 5 september 2024 verzorgden we een sessie met rijk, Zuid-Hollandse gemeentes en corporaties om samen met de SVH een Handreiking flexwonen te publiceren. De opbrengsten van vier jaar pionieren te delen én helderheid te krijgen op waar gemeenten nog knelpunten ervaren.
Bouwstroom
Behalve Haaglanden zijn inmiddels zijn ook andere regio’s geïnteresseerd om een Bouwstroomtraject op te starten. In het najaar 2024 begon de provincie met een campagne om ook nieuwe bouwstromen te starten in andere delen van de provincie. Hiervoor organiseerden een webinar.
Beleidsprestatie 6-1-2 Toekomstbestendig bouwen
Met toekomstbestendig bouwen wil de provincie zorgen voor een prettige, gezonde en veilige leefomgeving. In ruimtelijke visies en plannen verwoorden wij hoe ruimtelijke ontwikkelingen toegerust kunnen zijn op de gevolgen van klimaatverandering, hoe een energiepositieve bijdrage kan worden gerealiseerd, hoe klimaatadaptatie kan worden aangepakt, hoe bodemdaling kan worden tegengegaan, hoe invulling kan worden gegeven aan natuurinclusiviteit, circulariteit, emissieloze bouw, hoe drinkwaterbesparing kan worden gerealiseerd en hoe kan worden bijgedragen aan een bebouwde leefomgeving die een gezonde en veilige leefstijl ondersteunt.
Tevens zet de provincie in op versnelling van de realisatie van toekomstbestendige woningbouw. Dit doen wij vanuit verschillende rollen, met het aanbieden van gerichte steun aan gemeenten en woningcorporaties.
Wat hebben we bereikt?
Met onze subsidie Vliegende Brigade en het provinciale Expertteam Toekomstbestendig Bouwen hielpen we gemeenten en woningcorporaties om onder andere toekomstbestendig te bouwen. Meer dan 80% van de Zuid-Hollandse gemeenten hielpen we door ze meer te leren over de uitgangspunten van toekomstbestendig bouwen. Wij verwachten dat daardoor in de toekomst meer toekomstig bestendig zal worden gebouwd.
Het Expertteam heeft hulp geboden aan 41 van de 50 gemeenten en 6 woningcorporaties van de circa 70. Het team keek vooral hoe we gebieden zo kunnen inrichten dat zij beter bestand zijn tegen het veranderende klimaat. Ook stimuleerden onze experts het gebruik van materialen die duurzaam en opnieuw te gebruiken zijn. Daarnaast keken ze naar manieren om ervoor te zorgen dat een project geen extra CO 2 uitstoot en dat de nieuwe huizen minder water verbruiken.
Er was € 1 miljoen subsidie beschikbaar voor houtbouw sociale woningbouwprojecten. Vanuit de markt is enthousiast aangevraagd. In totaal is € 875.000 subsidie verleend. Het beschikbare subsidiebudget van €1.000.000 was daarmee voor een groot deel gebruikt. Met de subsidie is het mogelijk om houtbouw toe te passen in 6 sociale woningbouwprojecten, in totaal 165 woningen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Algemeen
Het jaar stond in het teken van verbreding en versterking van toekomstbestendig bouwen binnen en buiten de organisatie. We hebben daarvoor onder andere het volgende gedaan:
- Het Convenant Toekomstbestendig bouwen hebben we verder ontwikkeld en opnieuw vastgesteld. Inmiddels werken we daarvoor samen met 150 andere partijen in de overheids-, bouw- en financiële wereld.
- We organiseerden bijeenkomsten met gemeenten en ontwikkelaars. Dit waren 18 workshops, 3 webinars en 6 netwerkbijeenkomsten en werkbezoeken.
- De provincie Zuid-Holland liet een verkennend onderzoek uitvoeren naar het financiële vraagstuk van toekomstbestendig bouwen. Het was een integraal onderzoek, wat wil zeggen dat alle zeven thema’s van toekomstbestendig bouwen zijn doorgerekend: energie, circulair, klimaatadaptief, gezonde leefomgeving, natuurinclusief, duurzame mobiliteit en drinkwaterbesparing. Zo’n integraal onderzoek is nog niet eerder gedaan.
- Met cartografe Carlijn Kingma is samengewerkt aan de uitvoering van het project ‘De financiële wereld van duurzaam bouwen en een toekomstbestendige leefomgeving’.
- Samen met het Rijk werkten we aan de Citydeal Toekomstbestendige Gebiedsontwikkeling.
- We hebben toekomstbestendig bouwen uitgebreider vastgelegd in ons omgevingsbeleid.
- We voegden twee extra onderdelen voor Toekomstbestendig bouwen toe aan de subsidieregeling Wonen Zuid Holland: drinkwaterbesparing en houtbouw sociale huurwoningen. De subsidie drinkwater besparing is op nul gesteld vanwege het gebrek aan aanvragen.
- We verleenden subsidie aan aanvragers subsidie houtbouw.
- We bereiden gemeenten en woningcorporaties voor op regelgeving van nu en op regelgeving die nog in de maak is. Voorbeeld hiervan is de regels rondom stikstof.