Inleiding
'Wat heeft dat gekost' bestaat uit 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat heeft dat gekost’ is samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De aanpassingen op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
(bedragen x € 1)
Toelichting
Onderstaande grafiek laat zien hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: dit gaat om de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidscapaciteit.
- Kapitaallasten: dit gaat om de kapitaallasten als gevolg van een investering.
- Subsidies en inkomensoverdrachten: dit gaat om de lastneming van subsidies en daarnaast bijdragen aan met name andere overheidsinstellingen.
- Overige lasten: dit gaat om de lasten die niet gerekend worden tot de hiervoor genoemde categorieën.
Overzicht baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Originele Begroting 2024 | Bijstellingen 2024 | Bijgestelde Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil begroot vs realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Beleidsdoel 5-1 Gezonde natuur | |||||
5-1-1 Nieuwe natuur realiseren | 68.894 | 2.962 | 71.856 | 66.254 | 5.602 |
5-1-2 Beschermen en versterken bestaande natuur en soorten | 50.148 | 21.011 | 71.159 | 58.890 | 12.269 |
5-1-3 Natuurinclusieve transitie | 250 | 701 | 951 | 872 | 80 |
5-1-4 Stikstofreductie | 6.700 | -1.581 | 5.119 | 4.319 | 800 |
Totaal beleidsdoel 5-1 | 125.992 | 23.093 | 149.085 | 130.335 | 18.750 |
Beleidsdoel 5-2 Transitie landbouw | |||||
5-2-1 Toekomstbestendige en natuurinclusieve landbouw | 15.707 | 4.842 | 20.549 | 12.809 | 7.740 |
Totaal beleidsdoel 5-2 | 15.707 | 4.842 | 20.549 | 12.809 | 7.740 |
Beleidsdoel 5-3 Leven met water | |||||
5-3-1 Waterveiligheid en wateroverlast | 2.748 | -248 | 2.499 | 2.170 | 330 |
5-3-2 Waterkwaliteit en waterbeschikbaarhed | 3.864 | 2.969 | 6.833 | 6.126 | 706 |
Totaal beleidsdoel 5-3 | 6.611 | 2.721 | 9.332 | 8.296 | 1.036 |
Totaal Lasten | 148.310 | 30.656 | 178.966 | 151.440 | 27.526 |
Baten | |||||
Beleidsdoel 5-1 Gezonde natuur | |||||
5-1-1 Nieuwe natuur realiseren | 22.094 | -3.972 | 18.122 | 21.007 | 2.885 |
5-1-2 Beschermen en versterken bestaande natuur en soorten | 8.381 | 10.070 | 18.451 | 10.883 | -7.568 |
Totaal beleidsdoel 5-1 | 30.475 | 6.098 | 36.573 | 31.890 | -4.683 |
Beleidsdoel 5-2 Transitie landbouw | |||||
5-2-1 Toekomstbestendige en natuurinclusieve landbouw | 3.019 | 6.309 | 9.329 | 4.966 | -4.363 |
Totaal beleidsdoel 5-2 | 3.019 | 6.309 | 9.329 | 4.966 | -4.363 |
Beleidsdoel 5-3 Leven met water | |||||
5-3-1 Waterveiligheid en wateroverlast | 0 | 0 | 0 | 27 | 27 |
5-3-2 Waterkwaliteit en waterbeschikbaarhed | 910 | 1.291 | 2.201 | 2.125 | -76 |
Totaal beleidsdoel 5-3 | 910 | 1.291 | 2.201 | 2.152 | -49 |
Totaal Baten | 34.404 | 13.698 | 48.102 | 39.007 | -9.095 |
Saldo lasten en baten Ambitie 5 | 113.906 | 16.958 | 130.863 | 112.433 | 18.431 |
Toelichting afwijkingen
Toelichting afwijkingen
Toelichting lasten
Beleidsdoel 5-1 Gezonde natuur
Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied (ZHPLG) € 0,2 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor het onderdeel ZHPLG komt het resultaat voort uit twee onderdelen. Met terugwerkende kracht zijn indirecte uitvoeringskosten uit eerdere jaren ten laste van een SPUK gebracht voor € 0,9 miljoen (zie ook baten). Daarnaast is de realisatie lager voor € 1,1 miljoen omdat een aantal gesubsidieerde activiteiten plaatsvindt in 2025. Om de subsidieverlening komend jaar te kunnen betalen, wordt verzoek tot beklemmen gedaan. |
Natuur Netwerk Nederland (NNN) € 0,2 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor het programma NNN is in 2024 een bedrag van € 42,8 miljoen begroot voor de realisatie van nieuwe natuur. Binnen het programma was er een aantal mee- en tegenvallers in de uitvoering. Daardoor kwam de realisatie in totaal € 0,7 miljoen lager uit op € 42,6 miljoen. Dit is bijna 100% van het beschikbare budget. |
Versterken natuur en landschapswaarden € 0,6 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor deze opdracht is ruim 96% van het budget gerealiseerd. Het overschot bestaat uit twee onderdelen. Voor de inzet van provinciale grond voor de weidevogelkerngebieden is de realisatie lager dan begroot (€ 0,5 miljoen.). Dat komt door de samenhang met het maatregelenpakket ZH-PLG dat nog in ontwikkeling was. En de lasten voor de aanleg van bos en bomen vanuit de motie ‘spade de grond’ zijn lager met € 0,7 miljoen. Dit omdat een aantal activiteiten in de verleende subsidies plaatsvindt in 2025. Op de overige onderdelen zijn de materiële lasten € 0,1 miljoen lager uitgevallen. |
IODS € 1,6 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De bijdrage aan inpassing van de infrastructuur is lager doordat de lasten in eerdere jaren al zijn verantwoord en/of deels zijn opgenomen in de lasten van de ambitie 2 Bereikbaarheid Zuid-Holland. |
Nota Ruimte Middelen Veenweide gebieden € 2,8 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor de subsidiering van de realisatie van het Watergebiedsplan in het kader van de |
Beschermen natuur en soorten € 2,3 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
De hogere kosten bestaat uit twee onderdelen. De kosten op faunaschade zijn € 3,3 miljoen hoger als gevolg van hogere voedselprijzen en juridische procedures. Door de procedures konden we op enkele soorten geen beheer uitvoeren om onder meer de schade te beperken of te voorkomen. En door een toename van schade veroorzaakt door met name grauwe ganzen, knobbelzwanen, smienten en de voorheen landelijk vrijgestelde soorten houtduif, kraai en kauw. Daarnaast is er een lagere realisatie van € 1,0 miljoen op het gebied van beleidsontwikkeling en onderzoek. De oorzaak daarvan is krapte aan arbeidscapaciteit. |
SMP Rijkssubsidie € 4,5 miljoen (v) | Nieuw beleid |
---|---|
Vanuit het Rijk is € 6,7 miljoen ontvangen om door te zetten aan de gemeentes om een Soorten Managementplan (SMP) op te stellen. Vanuit de gemeentes is een beperkt aantal aanvragen ontvangen, waardoor er € 4,5 miljoen niet is besteed (zie ook baten). Oorzaken zijn de krappe arbeidsmarkt voor het opstellen van SMP's en de vereisten vanuit het Rijk ten aanzien van de SMP's. Daardoor is er voor met name grote gemeenten meer tijd nodig. |
Beheer Begrensde Natuur € 9,5 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Het behaalde resultaat bestaat uit een aantal financiële mee- en tegenvallers. Voor de Natura 2000-gebieden zijn de lasten hoger door het evalueren en opstellen van de Natura 2000-beheerplannen. Dit omdat veel beheerplannen tegelijk moesten worden herzien en ook vanwege de invoering van de Omgevingswet waarin (landelijke) aanvullende eisen zijn gesteld. |
Programma Stikstof aanpak € 0,8 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Het positieve financiële resultaat op programma Stikstof is tweeledig. De kosten voor de omgevingsdienst Haaglanden voor vergunningverlening, advieswerk en handhaving is voor € 0,8 miljoen hoger uitgevallen door de nieuwe Omgevingswet per 2024. Daarnaast zijn de kosten voor het aanleggen van het TNO-meetnetwerk van € 1,5 miljoen niet gerealiseerd in 2024. Deze activiteiten vinden plaats in 2025. |
Diverse kleine afwijkingen € 0,7 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Het resterende voordelige verschil betreft diverse kleine afwijkingen. |
Apparaatslasten € 0,1 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor een toelichting zie Paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Beleidsdoel 5-2 Transitie landbouw
GLB - POP3 en NSP € 6,3 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Het POP3 programma is in afrondende fase, verleende subsidies worden vastgesteld. Bij vaststelling moeten subsidies soms lager worden vastgesteld door niet-subsidiabele kosten of vertraging in de uitvoering van projecten. Hierdoor vloeien middelen terug naar de provincie en EU. Het gaat om ongeveer € 1,9 miljoen (zie ook baten). |
Landbouwbeleidsprogramma en Groene Cirkels € 0,7 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor het landbouwbeleidsprogramma zijn de lasten lager (€ 0,4 miljoen) uitgevallen doordat regelingen vanuit het Rijk zijn uitgebleven waarop aangehaakt kon worden. Daarnaast is een aantal opdrachten bekostigd uit andere opdrachten (GLB of stikstof). |
Programma IBP ZW Delta € 0,7 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor het programma IBP ZW Delta (SPUK-middelen) is een looptijdverlenging goedgekeurd door LVVN. Mede door de coronaperiode waarin veel stillag, wordt het eerste half jaar van 2025 gebruikt om activiteiten af te ronden. De resterende middelen vanuit de SPUK met bijbehorende cofinanciering worden besteed en begroot in 2025 (zie ook baten). |
Beleidsdoel 5-3 Leven met water
Waterveiligheid en wateroverlast € 0,3 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Het positief resultaat van ongeveer € 0,3 miljoen is ontstaan door de afhankelijkheid van de markt. Externe partijen schreven zich niet in om bepaalde onderzoeken of opdrachten uit te voeren. Daarnaast zijn door een onderbezetting in arbeidscapaciteit niet alle plannen uitgevoerd. |
Waterkwaliteit en waterbeschikbaarheid € 0,6 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De begrotingssubsidie voor het Hoogheemraadschap van Delfland voor de bouw en exploitatie collectieve zuivering (€ 0,2 miljoen) en de begrotingssubsidie aan de Greenport Duin- en Bollenstreek voor regiocertificering (€ 0,4 miljoen) zijn beide gepubliceerd in de najaarsnota van 2024. Beide hebben niet geleid tot een aanvraag in 2024 van voorgenoemde partijen. Deze aanvragen worden verwacht in 2025, waardoor de middelen worden beklemd. |
Diverse kleine afwijkingen € 0,1 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Het resterende voordelige verschil betreft diverse kleine afwijkingen. |
Toelichting baten
Beleidsdoel 5-1 Gezonde natuur
Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied (ZHPLG) € 0,9 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Vanuit het Rijk zijn middelen ontvangen voor de indirecte uitvoeringskosten uit 2022 en 2023. De baten zijn voor € 0,9 miljoen verantwoord bij beleidsdoel 5-1 Gezonde natuur en voor € 2,1 miljoen bij beleidsdoel 7-3 Klimaatbestendig Zuid-Holland. |
Natuur Netwerk Nederland (NNN) € 2,1 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Door een verkoop op basis van een oude koopoptie zijn de baten op Grond-voor-Grond voor 2024 hoger dan vooraf begroot. Daarnaast zijn de baten vanuit het uitvoeringsprogramma Natuur hoger vanwege de verrekening van de (hogere) volledige schadeloosstellingsvergoeding (zie ook lasten). |
Programma Natuur N2000 € 3,3 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor Natura 2000-gebieden liggen de baten voor de rijksmiddelen lager dan was begroot. De lagere baten hangen samen met de uitvoering na het verlenen van de subsidiebeschikkingen, doordat de subsidieontvanger in de haar voortgangsrapportage heeft aangegeven dat de werkzaamheden niet volledig in 2024 zijn uitgevoerd (zie ook lasten). Het positief resultaat wordt verrekend met lagere lasten. |
SMP Rijkssubsidie € 4,5 miljoen (n) | Nieuw beleid |
---|---|
Vanuit het Rijk is € 6,7 miljoen ontvangen om door te zetten aan de gemeenten om een Soorten Managementplan (SMP) op te stellen. Vanuit de gemeenten is een beperkt aantal aanvragen ontvangen, waardoor er € 4,5 miljoen niet is besteed (zie ook lasten). |
Leges natuurbescherming € 0,3 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De leges (baten) liggen hoger dan begroot omdat de legesverordening is aangepast en er meer vergunningen zijn aangevraagd voor flora en fauna activiteiten (voorheen soortenbescherming) dan in eerste instantie was gedacht. |
Diverse kleine afwijkingen € 0,2 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Het resterende nadelige verschil betreft diverse kleine afwijkingen. |
Beleidsdoel 5-2 Transitie landbouw
GLB – POP3 en NSP € 4 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Het POP3 programma is in de afrondende fase, verleende subsidies worden vastgesteld. Bij vaststelling van een aantal subsidies zijn de kosten lager en daardoor ook de EU baten. Het gaat om ongeveer € 1 miljoen aan EU baten (zie ook lasten). |
Programma IBP ZW Delta € 0,4 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor het programma IBP ZW Delta (SPUK-middelen) is een looptijdverlenging goedgekeurd door LVVN. Mede door de coronaperiode waarin veel stillag, wordt het eerste half jaar van 2025 gebruikt om activiteiten af te ronden. De resterende middelen vanuit de SPUK met bijbehorende cofinanciering worden besteed en begroot in 2025 (zie ook lasten). |